My Apple Music Works

18 Kasım 2011 Cuma

"Açık Kaynak Kod Karşıtı" Bir "Bilimsel Yayın" Sayfası!?!

Bir süre önce yanlış hatırlamıyorsam sevgili Pardus Geliştiricisi dostum Gökmen GÖKSEL'in bir blog veya twitter girdisi aracılığı ile varlığından haberdar olduğum, "E-Journal of New World Sciences Academy" gibi iddiali bir başlığı taşıyan, uluslararası hakemli internet dergisinin web sayfasındaki yapısal bir olumsuzluğun varlığından, buradan gelen "hakemlik" teklifinin ardından haberdar oldum. Herşeyden önce, burada birazdan yazacaklarım hiç bir şekilde "kötüleme ve karalama" gibi bir amacı taşımamaktadır. Çünkü yazının başlığından bu sayfanın editörlüğünü yapan ve bu dergiye makaleleriyle emek veren kişileri karalamaya çalıştığım gibi bir anlam çıkmasını istemiyorum. Öncelikle, böyle bir oluşumu tasarlayan ve hayata geçiren kişileri kutlamak gerekir. Çünkü, ülkemizde uluslararası hakemli dergilerin varlığı gerçekten çok değerlidir. Emeğe, çabaya ve üretime saygım sonsuz. Bu sayfayı kuran kişinin bir "bilim adamı" olduğu düşünülürse ve "bilişim olgusunun" sadece bilgisayarı internette gezinmek, kelime işlemci yazılımları kullanmak, e-posta okumak ve yazmak ile sınırlandıran bilim insanlarının sayfadaki aksaklıklardan haberdar olmadığını düşünüyorum. Zaten bu yazının amacı da sadece aksayan bazı detayların düzeltilmesini önermektedir. Sayfanın en altında ODEMKO imzasını taşıyan ve bu sayfaya girdiğinizde hâlâ yapım aşamasında olduğunu görebileceğiniz bir "bilinmeyen kaynak " tarafından üretilen bir sistem ile bu sayfanın oluşturulduğu bildirilmektedir. Bu sayfada karşılaştığım gerçekler beni ne yazık ki çok üzdü. Demek ki dedim, Fen Bilimleri, Sosyal Bilimler, Güzel Sanatlar, Sağlık Bilimleri gibi önemli alanlarla uğraşan bilim insanları için bilgisayar hâlâ, Kapalı Kaynak Kodlu Yazılımlar ve İşletim Sistemleri ile eş anlama geliyormuş ne yazık ki.! Bu sayfaya daha önce üye olduğum için (-ki Mozilla Firefox web tarayıcı ve Pardus Kurumsal kullanarak üye olduğumu hatırladım), E-posta adresime gelen e-postanın ardından makale hakemliği eylemimi gerçekleştirmek üzere bu sayfaya kullanıcı adı ve şifremle girmek için, Pardus'ta açtım Mozilla Firefox'u bir baktım, o da ne? Kullanıcı adını ve şifreyi giriyorum, "Giriş Yap" düğmesine tıklıyorum. Hiç bir şey olmuyor. Bu içler acısı durumu hemen "recordmydeskop" yazılımını kullanarak Pardus'ta kaydettim. Videosunu da YouTube'a yükledim.




Bir de Google Chrome ile deneyeyim dedim ve bu kez giriş yapabildim ancak hakemlik işlemini yapmak için gereken yere tıkladığımda hiç bir değişiklik olmadığını gördüm. Bunu da yine video olarak kaydedip YouTube'a yükledim.





Sonra derginin "Yayın ve Yazım Kuralları" kısmını, acaba makale göndermek için gerekenler neymiş diye incelemeye başladım ve 18. maddede yine Kapalı Kaynak Kodlu bir yazılım ve işletim sistemimin sahipli fontlarının kullanılması isteniyordu.


From NWSA

Derginin başlığında ise bir "kara mizah" vardı. "Open Access", "açık erişim" anlamına geldiğine göre, içinde "Açık" geçen ancak web sayfası yapısından tutun da göndereceğiniz makalenin hazırlanacağı yazılımda sizi "Kapalı Kaynak Kodlu İşletim Sistemi ve Yazılım" kullanmaya zorlayan bir anlayışın "gerçek bilimsellik" ile ne kadar örtüştüğünü bir kez bana düşündüren bir durum ile karşı karşıya geldim. Bana ait olmayan ve içinde Kapalı Kaynak Kodlu İşletim Sistemi ve Yazılım bulunan bir bilgisayar buldum ve hiç bir sorun yaşamadan hakemlik görevimi gerçekleştirdim ama bir yandan da içim acıdı doğrusu.


From NWSA
Dünya daki çok önemli bilim kurumlardan bir olan CERN, tüm deneylerinde ve araştırmalarında Linux kullanıyor ve hatta Scientific Linux gibi, Linux'un bilim insanları için özelleştirilmiş sürümleri çıkıyor ve bu sürüm Fermilab ve CERN' gibi laboratuvarlarda kullanılıyor. Ancak, ülkemizdeki uluslararası niteliğe sahip olan hakemli bir internet dergisi'nin web sayfası, dalga geçer gibi, kapalı kaynak kodlu işletim sistemi ve yazılımlar ile hazırlanıyor ve kullanıcılar, yazarlar ve hakemler de kapalı kaynak kodlu işletim sistemi ve yazılım kullanmaya zorlanıyor. "Uluslararası" olduğu iddiasını taşıyan hakemli derginin web tasarımcısına ve genel yayın yönetmenine Linux ve Bilim ile ilgili birşeyler okumalarını tavsiye ediyorum. Hatta başlangıç olarak Linux ve Özgür Yazılım ile ilgili sayfaya bakmalarını tavsiye ederim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder